کد مطلب:210855 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:114

معنی اجاره
و اما معنی الاجاره فعلی ما فسرنا من اجارة الانسان نفسه او ما یملكه من قبل ان یواجره الشی ء من غیره فهو یملك یمینه لانه لا یلی امر



[ صفحه 359]



نفسه و او ما یملك قبل ان یواجره ممن هو آجره و الوالی لا یملك من امور الناس شیئا الا بعد ما یلی امورهم و یملك تولیتهم و كل من آجر نفسه او آجر ما یملك نفسه او یلی امره من كافر او مؤمن او ملك او سوقه علی ما فسرنا مما تجوز الاجارة فیه فحلال محلل فعله و كسبه. [1] .

فرمود معنی اجاره بنابراین تفسیر اجاره نفس است كه مانند اجاره ملك می شود با این تفاوت كه ملك سلطه و تصرف آن با مالك است ولی انسان در نفس خود سلطنت ندارد تا ملك وجود خود را برای بهره برداری دیگران به اختیار آنها بگذارد این عمل خلاف عقل و نفس است.

در قاعده مالكیت انسان را تملك بر نفس ندادند بلكه گفته شد تملیك نفس كنند یعنی نفس خود را از ارتكاب معاصی و هواها و تمایلات برحذر دارند و خودداری نمایند نه آنكه نفس خود را به دست استثمار به آن بسپارند كه با آن نفوس هر ناشایسته و خلاف عقل و شرعی مجری دارند.

این نوع اجاره حرام است و هر دو مجیر و مجار معاقب خواهند بود زیرا علیه مصالح آسمانی قیام می نمایند و اصل در زندگی اصلاح مفاسد اجتماعی بشر است نه ایجاد فساد و افساد.


[1] تحف العقول ص 335.